Nu am mai scris demult pe aici.Ce ma indeamna sa imi fac prezenta existenta si ideile este scandalul care a aparut de catava vreme in media si nu numai legat de vamesii corupti.
Sa fi vames sau politist intr-un punct de trecere a frontierei nu este lucru de colea'. Stiam asta demult inca dinainte de '89 ,si vedeam in vamesi la vremea respectiva niste cerberi pusi sa pazeasca fruntariile tarii de capitalistii care aveau interes sa submineze economia,cultura ,medicina ,natura si tot ce aveam noi mai de pret in tara noastra scumpa .
Ce ma surprindea era faptul ca prin natura unei situatii anume eram mereu in legatura cu granita ,frontiera ,punctele de trecere ale frontierei si sincer nu mi se parea mare pericolul dinspre "vest "cat cel dinspre "est".
Facusem armata la Iasi la graniceri si stiam cu ce se serveste vama pe frontiera de est.Avusesem ocazia sa ies si pe frontiera de vest impreuna cu familia inainte de '89 si am fost chiar fascinat de ""decadenta vestului"" ,cu atat mai mult cu cat apucasem sa colindam prin Ungaria ,Cehoslovacia si Austria intr-un periplu de 2 saptamani. cu autoturismul.
Ce vreau sa subliniez este faptul ca frontiera si Vama Romaniei dinspre Ungaria a fost un subiect plin de istorii care mai de care mai colorate ,pigmentate de intamplari veridice ,verificate ,sau mai putin accesibile "publicului".
Sa insist asupra iesirii din tara la momentul "dinainte de '89".
Aflat intro continua criza de bani ,tata ,instructor la Scoala de soferi profesionisti din Stei ,(fost Dr. Petru Groza )a insistat pe langa conducerea ITIA Oradea sa fie angajat ca sofer pe TIR.Dupa cateva sedinte ,o multime de cercetari printre neamuri , cu informatiile furnizate de autoritatile locale ,nu mai stiu cati vitei ,litri de palinca si cate producea gospodaria noastra de la tara ,s-a indurat seful de la Bucuresti sa-i dea transferul de la Scoala de soferi la ITIA Oradea .
Se intampla chiar inainte de a termina armata la Iasi .
La un an am avut ocazia datorita tatalui meu sa ni se aprobe iesire intr-o excursie cu intreaga familie in vest.Primisem viza pentru Ungaria ,Austria si Cehoslovacia de atunci.
Stiam din auzite cam ce putem duce cu noi si aici ma refer la marfuri si bunuri din care ai fi putut obtine prin vanzare in tarile vecine ,bani cu care sa poti sa iti recuperezi cheltuielile cu excursia si sa mai si aduci ceva amintiri si cadouri neamurilor si prietenilor.
Tata nu stia el prea multe despre marfuri romanesti trecute dincolo singura sursa de valuta fiind diurna decontata in avans pentru cursa si cate 20 -40 liri de motorina trecuti pe sub duba TIR-ului in canistre.
In sfarsit,am reusit sa adunam ciorapi flausati,prosoape flausate,pulovere din lana ,coniac "Fetita " si nu mai stiu cate altele cu scopul de a le duce cu noi peste hotare si sa le vindem.
Cu noi mai erau inca doi colegi de a lui tata cu familiile si ei .
In fine am ajuns in Vama Bors.
Acolo lucrurile erau "aranjate " din timp si dupa o verificare sumara vamesii ne-au aruncat o privire plina de subanteles ca sunt cam multe"valori "de contrabanda .
In fine , am trecut prin vama ca prin branza .
Aspectul legat de desfasurarea excursiei am sa-l abordez intr-o alta scriere.
Ce ma intriga este insa faptul ca abia acum lumea se arata indignata de amploarea coruptiei in vami ,de sumele care se vehiculeaza ca fiind stranse zilnic de la cei care fac afaceri mari sau mici sau simpli calatori .
Am fost martor al deselor iesiri in extern ale tatalui meu cu camionul si imi amintesc perfect cozile interminabile la vama in perioada '90-98'cand toata lumea avea cate ceva de dus in Ungaria sau mai departe pentru a face un ban in plus.
Am vazut vamesi care nu stiau calcula o adunare cu creionul dar aveau calculator de buzunar cu care isi faceau totalul la predarea "turei "
Tot la vamesi am vazut dupa '90 primele masini straine ,primele vile ,primele televizoare color ,primele masini de spalat primele ...din toate...
Am vazut sute de sticle de "visiky" baxuri de Kent ,bluejeans ,si alte cele ,care intrau dimineata in consignatiile de pe marginea soselei spre Ungaria ,se vindeau celor care mergeau in Ungaria ,urmand ca seara sa se reantoarcea in consignatii odata cu iesirea vamesilor din tura cand de altfel isi recuperau incasarile de peste zi.
Nimic din ce inseamna vama si vames nu-mi este necunoscut si as putea scrie pagini intregi despre ce inseamna coruptia in vamile din Romania si din vestul tarii. Am vazut genti de marci ,dolari,forinti ,care se duceau in exterior sa plateasca marfa introdusa cu tirurile ,"la negru "bineinteles cu concursul vamesilor.
Am vazut arme stand incarcate peste bani ,intrand si iesind in tara fara ca cineva sa miste un deget ,totul fiind facut cu buna stiinta a celor din vami.
Intamplarea a facut ca am efectuat un import din Germania prin '94-95.Am adus marfa pe o remorca de 1000 de kg cu un bus' ,detergenti de haine si lichizi ,de vase.Cand am ajuns in vama cateva dintre cunostintele mele ,vamesi fiind ,s-au oferit sa ma ajute sa-l intoduc "la negru " contra a 1500 de marci germane.Ghinionul a facut sa fie primul (si ultimul ) import al meu de marfa si sa fiu obligat sa achit taxe de 3000 DM.
Imaginati-va la cate tiruri de 20.000 de kg intrau la negru intr-o zi si veti avea imaginea aproximativa a ceea ce insemna Vama Bors si meseria de vames.
Va spun ca din surse sigure ,erau zile cand un vames venea cu 25.000 DM mai apoi EUR,intr-o singura zi.
Iar eu ,inginer,altii medici,altii profesori altii cu studii sau fara ducem acasa 400 de EUR intr-o luna si 22 bonuri de masa.
Mi-e lehamite si ma incearca o sila permanenta pentru tot ceea ce se intampla in tara aceasta si in jurul meu.
Dar,desi as putea ,copii mei nu vor fi niciodata vamesi corupti .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu